donderdag 23 april 2015

Ga voor gezond: de basisregels!!!

O-ve-ral waar je kijkt, gaat het tegenwoordig over gezondheid. Instagram staat bol van de gezonde salades, tijdschriften lijken elke bladzijde te wijden aan superfoods, menig tv-programma's prijzen een gezonde levensstijl aan. Ik lijk wel meegezogen in deze nieuwe trend.

Niet omdat het een trend is, maar wel om volgende redenen wil ik mijn levensstijl aanpassen:

- De afgelopen twee jaar waren zo afpeigerend door alle omstandigheden met de jongste snottebel, dat mijn energielevel tot een minimum is gedaald. Een vitaminekuur blijkt onvoldoende. De reserves zijn op. Ik raak niet uit mijn bed, heb een namiddagdip om u tegen te zeggen en ben geen klop meer waard 's avonds. Ik lijk wel de grondlegger van vierseizoensmoeheid.
- Door de voedselallergie van Lenn, ben ik genoodzaakt om de ingrediëntenlijst van elke winkelwaar te lezen vooraleer ik het in mijn kar leg. Anno 2015 is dit gelukkig heel waarheidsgetrouw en compleet (denk ik, hoop ik). Voor het eerst moest ik bewust omgaan met wat ik precies kocht. Daardoor zijn mijn ogen echt open gegaan. Geloof mij, er is heel veel chemische troep toegevoegd aan onze voeding...
- Een dichte vriend vecht tegen pancreaskanker. Hem zo zien afzien van pijn, bijwerkingen van de chemo, alsook de emotionele last, doet je nadenken. Dit wil niemand. Ons lichaam is kostbaar. We kunnen ons maar beter op voorhand wapenen tegen deze smeerlapperij.

Maar hoe beginnen?
Mijn dagelijkse voeding bestaat vooral uit brood, chocola, pasta, Cola-light. Geen serieuze bronnen om me uit mijn dip te halen dus, integendeel. Door het overaanbod aan goede ideeën, zag ik het bos door de bomen niet meer. Je kan niet alles doen. We hebben nog steeds een druk leven dat primeert.
Daarom verzamelde ik zoveel mogelijk haalbare (!) manieren om een 'new healthy me' te bekomen.

Zo sprong het boek Powerfood van Rens Kroes in mijn oog tijdens een bezoek aan het Boekenfestijn. That's my way of life, allé of toch bijna. Maar ook Easy, Healthy, Fast van Martine Prenen wil ik nog in mijn collectie, want de titel klinkt aanlokkelijk.


Ook bij deze bevriende blogster, put ik veel inspiratie: Happy Food And Moving Feet. Dankjewel healthy Heleen!

Beetje bij beetje vormde zich deze lijst:

Dé basisregels voor een gezond leven:

- Start elke dag met een glas lauw water met een schijfje citroen erin. Volgens velen dé manier om een boost te geven aan je dag. Zowel goed voor je haar, huid, spijsvertering, immuniteit, ontgifting, hersenfunctie, ontgifting, als kankerwerend. Alleen slecht voor je tandglazuur. Rens Kroes drinkt haar tas daarom met een rietje. 


- Ontbijten is niet aan mij besteed. Ik heb er gewoonweg geen tijd voor. En ik ben al zeker niet van plan om er vroeger voor op te staan. Doe maar makkelijk en ineens heel gezond: een smoothie van groenten en fruit. Liefst nog in het groen. Bijvoorbeeld: mix 1 handje verse spinazie en boerenkool, 2 kopjes ananas, 1 banaan, 2 kopjes kokoswater. Zet de avond ervoor al klaar in de frigo. Geen honger meer tot 's middags!

- Mocht er toch eens een ietsie pietsie meer tijd zijn (lees: vrij weekend), dan is havermout dé must. Wegens überpopulair dezer dagen, overal te verkrijgen. Best in combinatie met plantaardige melk. Vergeet koemelk, want het bezorgt onnodige ballast voor je darmen.

- Lunchen doe je met een salade. Maar niet zomaar. Ze moet verrijkt zijn met echt powerfood, zoals quinoa, bulgur, chiazaad, amarant, ... Het merk Lima heeft een zakje waar een krachtige mix is samengebundeld. Makkelijk in 1 keer over je salade te strooien. Te koop in elke natuurwinkel.



- Diner: volkoren pasta, speltbrood, gestoomde groenten (liefst biologisch) zijn de basis. Als je vlees eet, dan liefst de niet-bereide soort.

- Veel water drinken is gekend voor de gunstige effecten op je lichaam. Maar ook groene thee heeft haar doel al bewezen als antikankerdrank. Desnoods met honing, want die heeft dezelfde heilzame capaciteit.

- Sport minstens driemaal per week een half uur. Meer is zelfs niet goed!

- Relax. Geloof het of niet, maar dit wordt mijn grootste uitdaging. Gewoon eens stressloos het hoofd leegmaken. Ik vind er moeilijk de tijd voor. De enige plek in huis waar ik ongestoord rust kan nemen is in bad. De zalige warmte van het water doet me even vergeten wat er nog allemaal moet klaargezet, opgeruimd of voorbereid worden.

- Zondig af en toe met zoet en alcohol of allebei samen. Want dat moet ook eens kunnen :-) Trouwens een heel belangrijk kankerwerende voedingsstof is quercetine. Dit zit toch wel in chocolade én rode wijn zeker ;-) 

Voorlopig ben ik nog een 'groentje', maar dankzij deze handleiding voor een gezonder leven, sta ik weldra te springen van fitheid ;-) Hopelijk heb ik jullie kunnen warm maken om met me mee te doen. Alle andere weetjes en tips zijn zeker welkom!!!

X

zaterdag 4 april 2015

Pasen zorgt voor problemen...

"Wanneer komt de Paashaas?"

Deze vraag heb ik de laatste weken méérmaals (understatement) gehoord. Als ik antwoord met 'binnenkort' zijn ze niet tevreden. "Hoelang is dat dan nog? Morgen?" (zucht)
Ik weet niet wie er heeft aangekondigd hoe fantastisch die dag wel gaat zijn, maar ik was het alleszins niet! In niet-katholieke termen is Pasen een synoniem voor snoepgoed en cadeaus. Een haas zonder mijter, een klok zonder baard. Het is hen om het even wie ze brengt.
Om de eerste gemoederen te bedaren, ben ik al tijdig begonnen met de decoratie.


Om mezelf verdere kwelling te besparen, heb ik een oplossing gezocht. Een manier waarop ik de vraag kon ontwijken. Ik stond eraan te denken aan de kassa in de supermarkt, toen mijn oog viel op een zelfgemaakt blaadje voor de verkoop van een zetel. Onderaan zijn scheurpapiertjes met de contactgegevens van de verkoper. Eureka!

Ik liet Vince en Lenn een tekening kleuren en we schreven onderaan alle dagen van de week. Elke ochtend mogen ze een 'dagje' wegscheuren. Zo gebeurt het aftellen naar Pasen bij ons plots een stuk rustiger. "Nog maar 1--2--3--4 keer slapen!" En zo leren ze ook nog tellen op een speelse manier. Twee vliegen in één klap :-)
Probleem 1 opgelost.


Aangezien Pasen gelijk staat met chocolade, dient zich al vlug het tweede probleem op. De voedselallergie van Lenn gooit roet in.. de eieren!

Zoals je hier misschien al hebt gelezen, is mijn jongste snottebel geboren met een allergie voor koemelk, soja, chocolade, tomaten, paprika, sinaasappel, ... Op 'normale' dagen kunnen we dat redelijk oplossen dankzij het ruim assortiment alternatieven in de winkel.

Maar op 'speciale' dagen zoals Pasen is dat een heel stuk moeilijker. Te meer omdat grote broer voortdurend roept dat er OVERAL chocolade eieren zullen liggen. Het idee is inderdaad hemels, behalve als het zorgt voor huiduitslag met bijhorende jeuk en pijnlijke darmkrampen.


Ik vond in Hema plastiek eieren om zelf op te vullen.
Dit zorgt voor drie voordelen:
- ze zijn weersbestendig, dus het mag regenen
- ze zijn kleurrijk, dus makkelijk te vinden
- ze zijn leeg, dus op te vullen met wat je zelf wil (als het er maar in raakt)

Vince en Lenn mogen morgen overal eieren zoeken, maar ze zullen gevuld zijn met lactose- en cacaovrije snoep :-) Af en toe kunnen de Paashazen zelfs een cadeautje achterlaten. Ik kijk er al naar uit om hun blije snoetjes te zien!!!
Probleem 2 opgelost.

Nog maar 1 keertje slapen...
Happy Easter!

X