donderdag 23 april 2015

Ga voor gezond: de basisregels!!!

O-ve-ral waar je kijkt, gaat het tegenwoordig over gezondheid. Instagram staat bol van de gezonde salades, tijdschriften lijken elke bladzijde te wijden aan superfoods, menig tv-programma's prijzen een gezonde levensstijl aan. Ik lijk wel meegezogen in deze nieuwe trend.

Niet omdat het een trend is, maar wel om volgende redenen wil ik mijn levensstijl aanpassen:

- De afgelopen twee jaar waren zo afpeigerend door alle omstandigheden met de jongste snottebel, dat mijn energielevel tot een minimum is gedaald. Een vitaminekuur blijkt onvoldoende. De reserves zijn op. Ik raak niet uit mijn bed, heb een namiddagdip om u tegen te zeggen en ben geen klop meer waard 's avonds. Ik lijk wel de grondlegger van vierseizoensmoeheid.
- Door de voedselallergie van Lenn, ben ik genoodzaakt om de ingrediëntenlijst van elke winkelwaar te lezen vooraleer ik het in mijn kar leg. Anno 2015 is dit gelukkig heel waarheidsgetrouw en compleet (denk ik, hoop ik). Voor het eerst moest ik bewust omgaan met wat ik precies kocht. Daardoor zijn mijn ogen echt open gegaan. Geloof mij, er is heel veel chemische troep toegevoegd aan onze voeding...
- Een dichte vriend vecht tegen pancreaskanker. Hem zo zien afzien van pijn, bijwerkingen van de chemo, alsook de emotionele last, doet je nadenken. Dit wil niemand. Ons lichaam is kostbaar. We kunnen ons maar beter op voorhand wapenen tegen deze smeerlapperij.

Maar hoe beginnen?
Mijn dagelijkse voeding bestaat vooral uit brood, chocola, pasta, Cola-light. Geen serieuze bronnen om me uit mijn dip te halen dus, integendeel. Door het overaanbod aan goede ideeën, zag ik het bos door de bomen niet meer. Je kan niet alles doen. We hebben nog steeds een druk leven dat primeert.
Daarom verzamelde ik zoveel mogelijk haalbare (!) manieren om een 'new healthy me' te bekomen.

Zo sprong het boek Powerfood van Rens Kroes in mijn oog tijdens een bezoek aan het Boekenfestijn. That's my way of life, allé of toch bijna. Maar ook Easy, Healthy, Fast van Martine Prenen wil ik nog in mijn collectie, want de titel klinkt aanlokkelijk.


Ook bij deze bevriende blogster, put ik veel inspiratie: Happy Food And Moving Feet. Dankjewel healthy Heleen!

Beetje bij beetje vormde zich deze lijst:

Dé basisregels voor een gezond leven:

- Start elke dag met een glas lauw water met een schijfje citroen erin. Volgens velen dé manier om een boost te geven aan je dag. Zowel goed voor je haar, huid, spijsvertering, immuniteit, ontgifting, hersenfunctie, ontgifting, als kankerwerend. Alleen slecht voor je tandglazuur. Rens Kroes drinkt haar tas daarom met een rietje. 


- Ontbijten is niet aan mij besteed. Ik heb er gewoonweg geen tijd voor. En ik ben al zeker niet van plan om er vroeger voor op te staan. Doe maar makkelijk en ineens heel gezond: een smoothie van groenten en fruit. Liefst nog in het groen. Bijvoorbeeld: mix 1 handje verse spinazie en boerenkool, 2 kopjes ananas, 1 banaan, 2 kopjes kokoswater. Zet de avond ervoor al klaar in de frigo. Geen honger meer tot 's middags!

- Mocht er toch eens een ietsie pietsie meer tijd zijn (lees: vrij weekend), dan is havermout dé must. Wegens überpopulair dezer dagen, overal te verkrijgen. Best in combinatie met plantaardige melk. Vergeet koemelk, want het bezorgt onnodige ballast voor je darmen.

- Lunchen doe je met een salade. Maar niet zomaar. Ze moet verrijkt zijn met echt powerfood, zoals quinoa, bulgur, chiazaad, amarant, ... Het merk Lima heeft een zakje waar een krachtige mix is samengebundeld. Makkelijk in 1 keer over je salade te strooien. Te koop in elke natuurwinkel.



- Diner: volkoren pasta, speltbrood, gestoomde groenten (liefst biologisch) zijn de basis. Als je vlees eet, dan liefst de niet-bereide soort.

- Veel water drinken is gekend voor de gunstige effecten op je lichaam. Maar ook groene thee heeft haar doel al bewezen als antikankerdrank. Desnoods met honing, want die heeft dezelfde heilzame capaciteit.

- Sport minstens driemaal per week een half uur. Meer is zelfs niet goed!

- Relax. Geloof het of niet, maar dit wordt mijn grootste uitdaging. Gewoon eens stressloos het hoofd leegmaken. Ik vind er moeilijk de tijd voor. De enige plek in huis waar ik ongestoord rust kan nemen is in bad. De zalige warmte van het water doet me even vergeten wat er nog allemaal moet klaargezet, opgeruimd of voorbereid worden.

- Zondig af en toe met zoet en alcohol of allebei samen. Want dat moet ook eens kunnen :-) Trouwens een heel belangrijk kankerwerende voedingsstof is quercetine. Dit zit toch wel in chocolade én rode wijn zeker ;-) 

Voorlopig ben ik nog een 'groentje', maar dankzij deze handleiding voor een gezonder leven, sta ik weldra te springen van fitheid ;-) Hopelijk heb ik jullie kunnen warm maken om met me mee te doen. Alle andere weetjes en tips zijn zeker welkom!!!

X

8 opmerkingen:

  1. de Easy, Healthy, Fast van Martine Prenen staat hier bij ons te blinken in de boekenkast. Mag je gerust eens komen lenen om uit te testen ... . hier vooral op zoek naar tips voor lekkere, gevarieerde salades ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's lief! Ik ben wel een echte smospot in de keuken... Dus ik zal mijn eigen exemplaar wel beklieden :-)

      Verwijderen
  2. Ik begon deze week met suiker te mijden. De laatste weken had ik regelmatig hoofdpijn, wat me steevast naar chocola deed grijpen.
    Met een klein hartje begon ik maandagochtend en wonder boven wonder lukt het me vrij goed.
    Ik voel me iets energieker, ben minder opgeblazen en ook mijn continu hongergevoel heeft plaats gemaakt voor verzadiging. Hopelijk hou ik het vol.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De maandagochtend is een perfecte dag om te starten naar het schijnt. Suiker is inderdaad een echte boosdoener. Maar ik ben zelf een zoetekauw, dus ik ken het probleem. Even op de tanden bijten (letterlijk)... Succes x

      Verwijderen
  3. Aaaah zo lief! Het boek van Martine kende ik nog niet! Ziet er leuk uit... Ik probeer nog véél inspirerende blogposts te schrijven voor je, en als het even niet mee zit, kop op, dat is bij mij ook zo :) Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Martine is een echte gezondheidsgoeroe! Blij dat ik je op dat vlak iets heb kunnen bijbrengen ;-) En laat maar komen, die inspiratie van jou. Ik kijk er al naar uit!!! x

      Verwijderen
  4. Alle boeken van Pascale Naessens zijn ook gericht op Puur & Gezond eten dat je gelukkig maakt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pascale Naessens is de koningin van de gezonde kookboeken! Ze verdient het zeker om vermeld te worden. Ik ben alleszins van plan om een update van mijn ervaringen te delen op deze blog. Dan komt ze zeker aan bod!

      Verwijderen